Maminkám, tatínkům, nám

Aktualizováno: 1. 3.

Maminkám starajícím se o malé děti 24/7. Českým maminkám, které, ač nejsou na útěku, čelí velkému tlaku situace. Tatínkům. Nám.



Pokud prožíváte některé z následujících pocitů, tento článek vám může pomoci:

úzkost, obavy z budoucnosti, smutek, frustrace, vztek, panika, neovladatelné negativní myšlenky, zoufalství, tíha, bezmoc, strach o sebe, své děti a rodinu, strach z krize.


Celý svět upírá zraky na Ukrajinu. Lidské osudy se melou v kolotoči událostí.


Nám se zatím nic neděje. Že s námi cloumá strach a není nám dobře, se zdá být jako druhořadé. Přece nemůžeme řešit sebe, když TAM se děje něco mnohem horšího, než nám. Opak je však pravdou. Řešit to MUSÍME.


Na začátku vám chci říct to nejdůležitější.


Emočně bezpečná rodina je základním stavebním kamenem jakýchkoli dalších bezpečných vztahů – komunitních i těch mezinárodních.


Ranná zkušenost s hluboce bezpečnými vztahy s rodiči je předpokladem pro resilienci, schopnost vyrovnat se s životními změnami a ustát je.


Jako rodiče jsme pro děti složkami záchranného systému a všemi možnými pomáhajícími profesemi v jednom. Jsme první lékařskou pomocí, ochráncem a obráncem, psychoterapeutem, zásobovatelem, pečovatelem... A aby toho nebylo málo, všechnu tuto akutní péči a pomoc jako dospělí lidé adresujeme také sami sobě. A proto MUSÍME být v pořádku. Musíme fungovat. Musíme sami sebe podržet a starat se o své potřeby, jak jen je to možné, aby se vše nezhroutilo jako domeček z karet.



Jak si udržet vnitřní klid a víru v dobré konce? Jak nepanikařit a nepřenášet naše obavy na děti? Jak nepropadat zoufalství? Co dělat a co nedělat?


Tento seznam není chronologický. A taky už vůbec není dokonalý. Je napsaný rychle, protože cítím, že je třeba doručit jej těm, kteří ho potřebují, co nejdříve.


Co vám bude milé, berte, co ne, pusťte k vodě. Svobodně, bez tlaku.



1. Zastavte se, dýchejte.

Vím, slyšeli jste to stokrát. Ale udělejte to. Teď hned si dejte pauzu. A dejte si ji kdykoli v budoucnosti, jakmile ucítíte, že se přestáváte mít kontrolu nad vlastními myšlenkami a začíná vás pohlcovat úzkost.




2. Teď jsem tady.

Spojte se s realitou. Nejde vyřešit vojenský konflikt a politiku z našeho obýváku, při přebalování, při kojení, při stavění lega. Mějte na mysli, že chcete fungovat. Ukotvěte mozek v přítomnosti. Pomůže zaměřit se na fyzické pocity, zvuky v místnosti, cokoli, co vás propojí s časem a místem, kde právě jste. Děti vám pomůžou. Od toho je tu máme.




3. Ven z frustrace.

Když jsme v ohrožující situaci, kterou nemůžeme řešit, reakcí naší mysli i těla je frustrace. Zamyslete se, co pro řešení situace a pro klid svědomí můžete ze své pozice dělat. Pokud jste jako rodič plně zaměstnáni dětmi od rána do večera, možná to nejlepší bude jen váš vlastní mír v duši. Je zcela legitimní nedělat nic, pokud nemáte kapacitu. Pokud máte energetickou rezervu, můžete pomoci malými nebo většími kroky. Poslat peníze humanitárním organizacím, poskytnout potřebné materiální vybavení ve vaší místní dobročinné organizaci (co chybí, každá organizace zveřejňuje a aktualizuje denně). Pokud máte kapacitu a vhodný prostor, můžete nabídnout ubytování rodinám, které opouštějí zemi. Ale taky stačí, když budete s dětmi a neuděláte nic. (Být s dětmi není málo.)




4. Pořádek v hlavě.

Ve chvíli klidu si zkuste udělat reálnou rozvahu. Co můžu udělat teď, v tuto chvíli, abych byl/byla klidnější? Co by mi pomohlo? Pojmenujte si nahlas svoje strachy, klidně si je sepište a zkuste vymyslet plán, jak byste mohli jednotlivé situace řešit.




5. Nečtěte dezinformace a nešiřte je.

Pokud chcete být informováni o aktuálním dění, čtěte informace z ověřených zdrojů. Nevyčerpávejte své síly čtením a zapojováním se do internetových diskuzí.




6. Odpojte se.

Je v pořádku odstřihnout se od informací úplně. Je v pořádku nechtít vědět podrobnosti. Není to vaší povinností. Pokud vám to bere sílu a vrhá do beznaděje, chci vás podpořit, abyste se odpojili. Neohrožujte svou rodičovskou roli tím, že budete podráždění, reaktivní, plačtiví, či jinak emočně rozhození ze zpráv. Ano, je válka a nelze zůstat chladný. Znovu ale opakuji. Musíme jako rodiče fungovat. Teď.




7. Jděte ven.

Vážně. Je to to nejjednodušší, co můžete udělat. A pokud máte poblíž les, tím líp. Blahodárné působení pobytu venku na náš duševní stav podkládá obrovská řada studií. Děje se to téměř bez našeho přičinění zcela zdarma. Vystavte se přírodě, co nejvíc to jde.




8. Spěte.

Nečtěte před spaním zprávy. Hůř by se vám usínalo. Spánek rovná se dobití životní baterky. Nenechte se o něj připravit.




9. Dobře jezte.

Velké emoce přináší vyčerpání a únavu. Nedohánějte to ale kávou a sladkostmi. Serotonin, hormon štěstí, je v drtivé míře vázán na střeva. Jezte hodně zeleniny, semínek, ořechů, vlákniny a bílkovin. Dostatečně pijte. Jezte pravidelně a v klidu. Dělá to opravdu zázraky.




10. Setřeste to ze sebe.

Hýbejte se. Když si alespoň jednou za den zacvičíte, zatančíte, zaběháte, či jakkoli jinak rozproudíte krev, nahromaděný stres se bude moci lépe uvolnit. Zapojte do toho děti. Budou mít radost a vy taky!




11. Neschovávejte.

V závislosti na věku dětí mluvte o svých pocitech. Neskrývejte před dětmi, jak to je. Budujte mezi sebou podporující bezpečné vztahy.




12. Nezapomeňte se smát.

O čem by pak život byl. Dovolit si smích neznamená zlehčovat situaci. Smích je manifestací života. Žijme!




12. Řekněte si o pomoc.

Kamarádce, rodině, ale klidně i odborníkům. Nejste sami.




13. Rutina je nejlepší přítel.

Ačkoli být flexibilní a rychle se adaptovat na změny, je esenciální vlastností pro zvládání náročných životních situací, rutina je skvělým pomocníkem právě ve chvílích, kdy se vše mění. Rutinní činnosti nás ukotvují, pomáhají nám nezapomínat na to, kdo jsme, našemu mozku říkají, že „vše je stále v pořádku“, abychom nepřišli o rozum. Pokračujte dál v běžných věcech jako dřív. I když vám je těžko, nepropadejte tomu.




14. Meditace a modlitba.

Jakoukoli formou, která vám je milá, můžete vysílat dobré myšlenky a lásku.




15. Mentalita odolných.

Neztrácejte víru v dobré konce a pěstujte si mír v duši. Naděje je nejcennější poklad, střežte si ho a pečujte o něj.




16. Být maminkou stačí.

Poslední bod je určený nám ženám. Pokud se dvacet čtyři hodin denně staráte o děti, odvádíte maximum. Sama mám čtyři děti a chci ještě jednou zopakovat, co jsem řekla už na začátku. Bezpečí začíná v rodině. Bezpečné vztahy se z rodiny přenáší do bezpečných vztahů komunit, národů a světa. Děláte tu nejdůležitější práci, neklesejte na mysli ani na srdci. Láska je nejlepší obrana před zlem, agresí a nenávistí.


Budu moc ráda, pokud budete chtít můj seznam rozšířit nebo si jít pro podporu dalších žen. Slouží k tomu FB skupina Mindfulness a tvoření s dětmi.




S láskou, mírem a nadějí,

Veronika


Edit:

Aby nedošlo k nedorozumění - nikomu nevnucuji, jak se v této situaci chovat, jakou formou pomáhat, jak se angažovat a neangažovat. Článek je určen rodičům, kteří se od rána do večera točí okolo dětí. Pro úplnost ještě přikládám reakci na článek od mé moudré kamarádky Haničky Sakmarové, která je v tuto chvíli schopna vládnout slovům lépe:

"Veru nic nepředkládá dogmaticky a jen nabízí svobodně na výběr možnosti, jak si v sobě za současné psychicky náročné situace udržet hodnoty jako je vnitřní ticho, vyrovnanost a láska, protože kam směřujeme myšlenky, tam posíláme energii a to kultivujeme.

Jsou věci, které ovlivnit můžeme a věci, které jsou mimo náš dosah. Zpravidla mohu lépe ovlivnit sebe a své blízké okolí (a být tak stabilněji připraven jednat v případě ohrožení na životě), než to, jestli mi někdo na hlavu shodí bombu (a úzkost z té představy paralyzuje mou schopnost jakkoli žít, případně se starat o svou rodinu a to ještě dřív, než se mi vůbec něco reálně přihodí).

Relativita informací v médiích, to jak si to kdo přebere a jak jsme jimi zahlceni je problematické samo o sobě. Zatímco většina postů kolujících na netu míří na to jak postupovat prakticky v pomoci pro Ukrajinu, tento příspěvek míří na to, jak opečovat svou psychiku v sobě tady a teď. V duchu skupiny Mindfullness. Pro mě užitečný pohled na věc :-)"




346 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše